„Loď nemá být jištěna jednou kotvou a život jednou nadějí."

„Změna je život." Tuto větu jsme řekli určitě v životě všichni. Alespoň jednou v životě. Ale zkusili jste někdy nějakou změnu? Drželi jste se této věty? Jestli ne, zřejmě jste ze změny měli strach, báli jste se ji. Změna je součástí našeho života. Nikdy nebude nic stejné. Vždy se něco změní. I kdybychom tomu chtěli zabránit, bohužel to nebude v naších silách. Je to něco, před čím nedokážeme utéct.

„Pokud chceme zlepšit svět, musíme se nejdříve podívat sami na sebe. Začněte u toho, koho vidíte v zrcadle a změňte sami sebe." Michael Jackson

Ono se říká, že lidé se nemění, ale ono to není tak úplně pravda. Toto pravidlo neplatí u všech. Pohybují se mezi námi lidé, kteří nemají šanci na změnu. Ale to proto, že změnu odmítají nebo se ji bojí. A kdo šanci na změnu má? Na změnu mají šanci ti, kteří změnu přijímají a nebojí se ji. 

Vy sami byste měli být ve svém žebříčku na prvním místě. Měli byste dbát na svou duševní pohodu, váš život, vaše zdraví, váš vzhled, na váš pocit, na vaše soukromí, na vaše pohodlí. Chcete-li změnit svět, musíte nejprve změnit sami sebe. A proto buďte sami k sobě upřímní. Nenalhávejte si to, co nebo kým nejste. Nevymlouvejte se, že něco nezvládnete. Nelžete si, že nejste dost dobří. Neodporujte sami sobě. Nepodceňujte se. Změňte své slabé stránky a převeďte je v silné. Seberte v sobě sílu a odvahu udělat krok, který změní vás nebo váš život.

„Dělejte to, z čeho máte strach. A dělejte to opakovaně. To je nejrychlejší a nejjistější způsob, jak strach porazit." Dale Carnegie

Strach ze změny je přirozený. Tento strach známe všichni a potkáváme ho celý život. Potkali jsme ho dokonce, když jsme chodili do školky. Ve školce jsme se báli změny, kdy nás čekala velká životní změna, jako každé dítěte. „Bojím se jít do školy. Chci zůstat ve školce." říkali jste si. Chtěli jste zůstat ve školce a hrát si. Báli jste se nové třídy, nových spolužáků, nové paní učitelky. I když jste si říkali, že se do školy těšíte, někde hluboko, v každém dítěti, u nás u všech, se skrýval strach.
A co teprve strach ze změny, když jsme opouštěli základní školu a nastupovali na střední? „Co když bude ve třídě špatný kolektiv?" „Škola je těžká." „Bojím se, že nezvládnu maturitu." „Bojím se nových učitelů." říkali jste si. Báli jste se další životní změny, která vás měla posunout zase o bod dále. Tato změna je v životě hodně důležitá. Měli jsme si totiž vybrat školu, obor a studium takové, které nám dá potřebné znalosti k naší budoucí práci. I když mnoho lidí tuto změnu dělalo třeba jen kvůli maturitní zkoušce, výučního listu atd. I přesto se objevily obavy, které představují tuto změnu. 

Strach je "prevít", který se ukrývá v každém z nás. Každý má z něčeho strach. Každý má obavy. Každý má svou slabou stránku, ve které se objevuje strach jako jedna z hlavních rolí. Málo kdy se najde na světě někdo, kdo se strachu postaví a řekne si: „Já se nebojím! Já to dokážu!" Málo kdy se najde na světě někdo, kdo se snaží strach překonat a postavit se mu čelem. 
Pokud máte strach ze změny, nebojte se ji. Pokud budete uvažovat a myslet negativně, přitáhnete k sobě všechen strach a změna se bude zdát jako ta nejhorší a nejtěžší věc na světě. Přitom změna je krásná a skvělá věc, jdete-li do ni s nadšením, s radostí a beze strachu. 

„Neúspěch nás učí, že porážka se dá přežít. Neuspět není ostuda. Ostuda je bát se vstát a zkusit to znovu." Benjamin Barber

V životě se nestane pouze jednou, že spadnete na dno. Je to něco, čemu se také nevyhneme stejně, jako se nedokážeme vyhnout změnám. Neúspěch a naše pády jsou naprosto přirozené. Jsou součástí života, jsou součásti nás. Neúspěch nás vlastně dělá těmi, kým jsme. Neúspěch nás učí novým věcem. Připraví nás na další pády, které nás v životě ještě čekají. Díky neúspěchu víme, kde jsme v minulosti udělali chybu a odhalí nám, co máme změnit.
Nevnímejte změnu a selhání, jako něco špatného. Je to vlastně správně. Co se mělo stát, stalo se. Včerejšek je minulost. 

Jak poznáte, že se změny bojíte?

Řekli jsme si, že změny jsou v životě přirozené. Řekli jsme si, že občas je potřeba spadnout na dno, abychom se naučili, co jsme udělali špatně a co musíme příště změnit. Řekli jsme si, že roli ve změnách má strach. A řekli jsme si také to, že abychom mohli změnit svět a vlastní život, musíme nejprve změnit sami sebe. Najděte své slabé stránky a udělejte je silnějšími. Zaplňte své nedostatky a zlepšete se. Udělejte se sebou to, co jste už chtěli udělat dávno. 
Ale jak poznáte, že se změny bojíte, že změnu nechcete? Odpověď je ve vás. Jen tuto odpověď musíte najít jen a jen vy. Zkuste si proto odpovědět na otázky, které se změn týkají:

  • Co vy a změny? Co si o nich myslíte?
  • Proč jsou změny tak hrozné? Co je na nich špatného?
  • Co se stane, když ze změny přestanete mít strach a pustíte ji do svého života?
  • Budete se bát, že se něco nepovede? Budete mít výčitky svědomí? 
  • Bojíte se, že budete nosit růžové brýle, že si budete představovat modré z nebe, ale realita bude úplně jiná? 
  • Bojíte se zklamání? 
  • Bojíte se mého nového já? Vašeho nového života? 
  • Proč se tak bojíte? 
  • Co byste chtěli změnit? A proč? 
  • Je změna pro vás změna důležitá? Nebo naopak zbytečná?
  • Jste "líní" zapracovat na tom, abyste změnu zrealizovali? 
  • Máte dostatek sebevědomí a podpory, abyste všechno zvládli? 
  • Co pro vás změna znamená? 
  • Když změníte svůj život, co dalšího se změní? 
  • Když změníte jednu věc ve vašem životě, co všechno to ovlivní? 
  • Nechcete změnu, protože máte závazky? Nedá se najít alternativní řešení? Jiný způsob?
Při psaní toho článku, jsem si uvědomila, že změny v životě jsou a budou. A nenaděláme s tím nic, prostě to tak je, bylo a bude. Je pouze na nás, jaký si na ně uděláme názor. A proto od teď budu ke změnám přistupovat úplně jinak, než jsem k nim přistupovala doposud. Uvítám je s otevřenou náručí, ale opatrně. Budu se snažit, abych všechny změny zvážila a změnila vše tak, aby byly takové, jaké si přeji. Vyhodili mě z práce kvůli zdravotním problémům? Ano, tak změním brigádu za jinou. Třeba se najde lepší! Musela jsem jít znovu do prvního ročníku na vysoké škole? Ano! Něco mi asi řeklo, že marketing a obchod bude pro mě lepší. Dostala jsem novou šanci a tuto změnu využiju tak, abych to zvládla. Změnila jsem se v posledních pár měsících? Ano! Věděla jsem, že když změním sama sebe, dostanu se tam, kde si přeji. Na vrchol. Splním si sny a budu šťastná. 

Doufám, že se vám článek líbil a také doufám, že vám alespoň trochu otevřel oči ohledně změn v životě. Doufám, že jste si uvědomili, že změny v životě nejsou špatné. I když se můžou zdát. Je to možná běh na dlouho a strmou trať. Ale na konci vás čeká odměna. Jaká odměna? Budete zase o něco šťastnější. Budete o krok k tomu, abyste měli šťastný život. 

 „Loď nemá být jištěna jednou kotvou a život jednou nadějí." Epiktétos


8 komentářů:

  1. Moc pěkně napsáno, Veru! :) <3 Ano, změny prostě v životě jsou a vždy budou, nikdo se jim nevyhne. Můžou být kdekoliv... V zaměstnání, škole, u přátel.. Prostě kdekoliv. A je třeba je přijmout, asi to tak má být, když nám to osud nadělí. A u změn, které bychom chtěli my sami, musíme pouvažovat, zvážit si pro a proti... a pokud je víc těch pro, jít do toho... I pokud není, ale my ze srdce nějak víme, že to strašně chceme! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Přesně těmito motivačními citáty se řídím ve svém životě a dost mi to pomáhá. Často mám strach vyzkoušet nové věci, protože si říkám, že na to nemám a z nějakého důvodu to není pro mě. Hlavně když mi to říkají i ostatní. Ale pak si řeknu, že musím jít a zkusit to, ať už to dopadne jakkoliv. Po každém neúspěchu se chválím za to, že jsem vůbec sebrala odvahu něco nového zkusit a říkám si, že neúspěch mi přinese zkušenosti do života a do budoucna budu vědět, na čem mám zapracovat, abych neúspěch přetvořila v úspěch. Strach ze změn u mě ve velkém vždy pramenil z toho, že jsem kolem sebe neměla moc podporujících lidí. I od těch nejbližších jsem slýchávala, že něco není pro mě, že to nezvládnu apod. Tak se snažím věřit sama v sebe a nedat tolik na ostatní. Vážně moc hezky napsaný článek. :)

    L e n k a

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nejlepší je, když si člověk dá na oči citáty někde, kde se kouká několikrát za den. Pak se vryjí do podvědomí a máme je na paměti každý den a dokážeme se jimi řídit♥
      Říká se, že není důležité vyhrát, ale zúčastnit se. A tohle platí i u změn. Nikdy se nic nepovede na poprvý, vždy budeme padat na zem, ale musíme být silní a postavit se. Nesmíme se vzdát.
      Dělej to, co chceš ty!♥ Nenech se zastrašit ostatními Lenko!♥ Je to tvá volba a pokud chceš změnu, udělej to.♥ Přesně tak, musíš si věřit♥
      Moc děkuji Leni!♥

      Vymazat
  3. Ono co si budeme povídat, když se zaměříte jen na jednu věc a ta vám padne, tak je to špatně a máte zaděláno na pořádný problém. Znám to ze zkušenosti investora a poradce. Klienti, kteří se zaměří třeba pouze na investice do nemovitostí, tak se mají dobře, ale trnou pokaždé, když se realitní trh hýbe. Proč? Protože nemají nainvestováno i jinde.

    OdpovědětVymazat
  4. Já jsem se taky bála změny. Nejsem takový střelec, kterého když něco napadne, tak si za tím jde halva nehlava. Já nad vším hodně dlouho přemýšlím a pak si to radši rozmyslím, protože je to třeba komplikované. Jednu velkou změnu jsem ale přece jen ve svém životě udělala. Začala jsem podnikat. Pro založení OSVČ jsem se odhodlala hlavně díky manželovi, který mě podporoval a taky proto, že jsem si uvědomila, že nežiju život, jaký bych chtěla.

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.