Ne.

Ne. Slovo, které lidé mnohdy používají až příliš, či vůbec. Dvě písmena, jedno slovo, jedna slabika. Kdo by to byl řekl, že tak jednoduché, ale zároveň složité slovo dokáže nadělat v životech obrovskou paseku a zmatek. 

„Musíš se naučit říkat "NE" bez pocitu viny. Nastavení vlastních hranic je zdravé. Potřebuješ naučit lidi, aby tě respektovali. Važ si sám sebe."


Říkáme ostatním „Ano", i když nechceme. Můžeme to říkat kamarádce, které se nechceme dotknout a zklamat jí (i když přátelé by měli být k sobě upřímní, i tak řekneme to, co si přeje slyšet), šéfovi v práci, rodině, či lidem, ke kterých nemámě nějaký bližší vztah - spolužáci (chtějí po nás úkoly, referáty, seminárky). Uvědomujeme si pocit, který po vyslovení, ne tak úplně chtěného slova, máme? Nejspíše ano, ale ignorujeme ho a děláme to, prostě musíme. Ale proč neděláme to, co chceme? 

Měli bychom si uvědomit, že když kývneme všem na všechno, nebudeme mít čas na své vlastní povinnosti, na své úkoly, nebudeme mít tolik volného času, kolik bychom potřebovali. Nejhorší je, že když uděláte pro ostatní víc, než oni jsou schopni udělat pro vás, pořádně na to doplatíte. A tím se může stát, že budete do svého života zahrnovat falešné přátele, lidi, kteří vás budou akorát využívat.

Proč máte strach neříkat ne?

Možná, protože se bojíte hádek, konfliktů, možná se odmítnutí bojíme i my sami, máme strach někomu odmítnutím ublížit, nekontrolujeme to, co chceme my sami - nekontrolujeme své emoce.

Co může s námi udělat neustálé vyslovování slova ne? Možná se to nezdá, ale s naším tělem a okolím to může udělat neuvěřitelné divy - ale ve špatném slova smyslu. Ale co teď s tím?

Vyslovení „Ne." tak trochu jinak

Odmítnutí jde ostatním lidem podat i tak trochu jiným způsobem. Nemusíte říct ani „Ne.", abyste člověka odmítli. Stačí přijít na pár jednoduchých, zdvořilých vět, které nevyzní špatně. Hlavně mluvte pravdu! Zapomeňte na výmluvy, díky nim se dá dostat to velkých problémů.

Jde to i jinak

Jde to i jinak. Jak? Nejde to udělat tak, jak by si vaše okolí představovalo? Nevadí. Můžete mu nabídnout alternativní řešení. Je miliony způsobů jak vyřešit situaci. Lidské vztahy jsou z velké části o kompromisech. Tak co takhle nějaký kompromis najít, aby to vyhovovalo vám i okolí? Vše je pak jednodušší.

Bez výčitek svědomí a bez omluvy

„Jejda, já jsem odmítla a řekla ne. Co když teď se mnou nebude trávit čas, zapomene na mě a najde si někoho, u koho má 100% jistotu, že on či ona řekne ano?" Na to rovnou zapomeňte. Neměli byste si vyčítat odmítnutí a ani se za něj omlouvat. Kdybyste to tak měli dělat pokaždé, bude vás to doslova vysávat a svlékat z kůže. Nemůžete se omlouvat za něco, že děláte dobře pro sebe. 

Ne posiluje sebevědomí

Tím, že se naučíte říkat ne, se naučíte posílit sebevědomí. Když na tom zapracujete, tak docílíte toho, že poznáte hranici toho, kdy už máte dost. Tím, kdy máte dost mám na mysli to, že dokážete rozpoznat svou hodnotu a dokážete si vážit sami sebe. 

Moje myšlenky

Teprve nedávno jsem se naučila odmítnout lidi, kteří využívali mé pomoci, kteří si mé pomoci nevážili. U některých jsem musela udělat vážnější rozhodnutí, zda takové lidi v životě chci mít. Ale je potřeba odstranit něco, co nás tíží, co nás trápí a co nás "vysává". Jinak bychom se zbláznili a nebyli bychom šťastní.
Když jsem měla kolem sebe to okolí, kterému jsem nedokázala říct „Ne.", cítila jsem se špatně. Protože jsem se vlastně bála toho, že odmítnu a lidé mě kvůli toho vymažou ze života. Pak jsem si ale řekla, že už stačí. Přece nebudu mít kolem sebe ty, kteří mě využívají a zajímají se jen o sebe.
Stačí mi pár pravých přátel, můj blízký okruh rodiny, člověk, kterého miluji, můj pes. Na ty se skutečně mohu spolehnout, ti mě nevyužívají, dokáží respektovat mé „Ne.", dokáží si vážit mé pomoci, já jejich a jsme si za každou pomoc vděční.

Jak to máte s myšlenkami ohledně ne vy?

Vee

6 komentářů:

  1. Já jsem dřív vůbec neuměla říkat, snažila jsem se všem vyhovět bez ohledu na to, co chci já.. Ale snažím se s tím bojovat a dávat samu sebe na první místo :) Naučit se říkat "ne" není tak jednoduchý, jak se zdá, ale věřím, že se to dá naučit :)

    Another Dominika | Ze sekáče

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono se dá naučit všechno, pokud člověk chce a snaží se. Díky tomu může překonat různé překážky a splnit si sny a žít tak, jak si přeje.
      Je skvělé, že si se to naučila, protože slovo ne je hodně důležité. Snad ti to půjde lépe a lépe, držím palce Domi♥ Měj se hezky ♥

      Vee♥

      Vymazat
  2. To je jedna z mojich najväčších nedokonalostí - vždy sa snažím každému vyhovieť a povedať áno, aj keď viem, že to mne samej konieckoncov ublíži...Ale konečne som si to začala uvedomovať a stavať svoj pokoj na prvé miesto, tak snáď sa to časom zlepší :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
  3. Nedávno jsem pročítala knihu, která se jmenuje Jak se naučit říkat NE! No moc jsem se tam toho o tom asi nedověděla. :D Ne že bych neuměla říct ne... v nějakých situacích mi to nedělá problém a jindy ano... a různě to obcházím. Jak píšeš... výmluvy. Podle toho, o co jde. Ale uvědomila jsem si, že s tím dokáži pracovat a říct, jak to je, protože zjišťuji, že mě výmluvy nebaví už vymýšlet, že vlastně už ani nevím, jak se vymluvit. :) Člověku se pak i uleví, když řekne, jak to je.
    Pěkný a článek, co má smysl :)
    Měj se hezky :)

    OdpovědětVymazat
  4. Blogunuzu beğendim ve takibe aldım.Zaman ayırmak isterseniz,sizi ve bu yorumu görecek olan herkesi blogumu takip etmeye davet ediyorum.Sağlıcakla Kalın.

    https://hepfragmanizle.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
  5. Naučit se říkat "ne" není právě jednoduché a lidé odmítnutí vnímají jako negativní pocit. Proto je takový problém jej vyslovit a hledají se spíš výmluvy. Ale proč? Aby se druhá strana nezlobila, jelikož automaticky počítá s variantou "ano"? Dávno už to neřeším a odpovídám podle sebe. Pokud "ne", tak "ne". Jinak pěkný článek :-)

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.