Fakta o kávě, která možná nevíte. A jak jsem se do kávy zamilovala.

Při dnešním sezení v mé oblíbené kavárně, klasicky, kde jinde, že Veru? jsem přemýšlela nad mýty a faktech o kávě. Možná bychom jako její milovníci měli vědět, jaká káva převážně kladná fakta má ♥ 
Pojďme se na ně podívat...

Ale nejdříve bych Vám chtěla o mé lásce ke kávě něco málo říct.

Před rokem a půl se v Havířově otevřela nová kavárna CrossCafe. Tehdy ještě s bývalým přítelem jsme si slíbili, že se tam zajdeme podívat. Mě to tehdy, ale ke kávě nelákalo. Měla jsem radši čaje a energy drinky, jako byl BigShock, RockStar. A co se týče čajů tak buď ovocné nebo černé. Koupili jsme si tedy kávu a bývalý přítel byl hodně nadšený. A já? Ne, naprosto mi to nechutnalo. Ke kávě jsem si nemohla najít chuť, ale to pouze v prvních 10-20 minutách. Kávu mi bylo blbé a líto vyhodit, proto jsem ji dopila a svým způsobem mi zachutnala. Při příští návštěvě jsem zkusila jinou - IceCoffee s karamelem. A aaaanooo! Tenkrát jsem poznala, co na kávě všichni tak vidí.  A tehdy jsem do kavárny začala chodit téměř denně. Nechci vědět, kolik peněz jsem za ten rok utratila - neee, nepřemýšlím teď nad tím. 

Občas, když mě nic neláká, chtěla bych být sama a nemám náladu, zajdu si do kavárny a objednám si cappuccino s karamelem. Jsem schopná ho pít opravdu dlouho - když si ráno přivstanu, abych si do kavárny zašla pro kávu s sebou, do školy, piju ji ve škole tak, aby mi vydržela na 7 hodin v rozvrhu. Největší zábavou pro mě je, hrát si s pěnou pomocí lžičky. Jsem ten typ člověka, který je neustále nervózní a potřebuje svou nervozitu odvést na jinou činnost. V kavárně je to káva s pěnou. Ve škole jsou to antistresové omalovánky. Vždycky si najdu něco. 

Co se týče kofeinu, ten už na mě, mám ten pocit, nepůsobí. Od doby, kdy mi holky ukázaly v mých 13ti letech energy drinky - tehdy to začínalo CrazyWolfem z kauflandu, stály nějakých 5 korun, jsem si na to zvykla opravdu hodně. Vzpomínám si, že když jsem s kamarády chodila ven, nakoupili jsme těch CrazyWolfů i celé plato/balení a vsázeli jsme se, kdo jich vypije více. A tak se to posouvalo k BigShocku. A pak se to přesunulo ke kávě, ta je určitě zdravější než nějaké energy drinky. Já vím, že celkově kofein není zdravý, ale bohužel patří k mému dennímu fungování. Prostě ho mám ráda, jednoduše řečeno. Když má někdo rád a má k tomu důvod, tak vlastně ani rád nemá. A proto odpověď proč mám ráda kofein? Prostě ho mám ráda, stejně jako kávu samotnou.

K osmnáctým narozeninám jsem dostala kávovar od Dolce Gusto. Tehdy mě začala neuvěřitelně bavit příprava kávy. Není to sice ten "pravý" kávovar, že nenamele kávová zrna a nenašlehá tu chutnou a bohatou pěnu od cappuccina, kterou má mít, ale pořád je to káva. Navíc, je opravdu výborná. Vždycky, tedy když mi nedojdou kapsle, si ji dělám ráno do školy, nebo k učení, odpočinku a nebo prostě jenom tak. Miluju♥

Kdysi, když jsem ještě tvořila blog na blog.cz, jsem narazila na jednu slečnu/paní - není známo a její blog o básních. Básně jsem měla vždycky a ráda a ty její se mi nějakým způsobem zalíbily. A tak jsem ji kontaktovala, zda ve své sbírce nemá jednu báseň věnovanou kávě. Odepsala mi, že bohužel nemá, ale že ji napíše, páč je to dobrý námět. Za pár dní mi přišel email s onou básničkou.



Do sladké chuti té jemné krásy
Vpíjím svoje pocity
Ta vůně hladí moje vlasy
A duši v kusy rozbity
Na jazyku pálí jak kdysi Tvá ústa
Zůstala jsem prázdná, uzamčená, pustá
Je sladká, voní domovem
Ona je mým příkrovem
Lžičkou čeřím hladinu v šálku
A myšlenky překonají každou dálku
Lidi přišli a ztratili se
Jen ona se mnou už roky dýše
Už sedlina na dně chladne
A já dívám se z okna kradmě
Letní ráno červencové
Jeden jak druhý jsou mí dnové
A každý ráno je dvě lžičky kávy
K ní noviny a z rádia zprávy
Annie

Mou nejoblíbenější blogerkou je Veronika Tázlerová - StylishCoffee. K mému dárku od přítele k narozeninám jsem dostala pobyt v Praze na lodi. Za což jsem neuvěřitelně ráda, bylo tam krásně, krásný dárek pro nás oba. Avšak chytila jsem se příležitosti vyzkoušet jednu z doporučených kaváren v Praze právě od Verči. Kontaktovala jsem ji osobně které doporučuje a také se ji zeptala na názor mé oblíbené kavárny CrossCafe. Odpověděla mi, že kavárna to není špatná, jen až zkusím speciality coffe, nebudu chtít nic jiného. Trošku mi projelo hlavou, že to asi ne, CrossCafe navštěvuji cca 5x do týdne. Stihla jsem bohužel jen dvě a to Tricafe a Kavárnu co hledá jméno. 
Při vstupu do Tricafe mně zaujalo prostředí, vybavení kavárny. Líbilo se mi. Nejvíce mně pobavil barista, který mi Cafe Latte připravoval. Miluji lidi, kteří mají rádi svou práci, jsou naladěni s dobrou náladou a kávu chystají s láskou a s úsměvem. Po prvním doušku jsem si řekla: Verča měla pravdu. Lepší Cafe Latte jsem vážně neměla! A to nemluvě o Kavárně co hledá jméno, ta mi vážně vyrazila dech.

Má oblíbená skupina je Nickelback. Mimochodem, vydávají nové album! Miluju jejich písničky už několik let. A přijde mi tematické dát sem jednu jejich písničku s videoklipem o kávě, která mi ve sluchátkách hraje téměř denně. Ale bohužel všechny jejich písničky vystřídala jedna nová. A to SONG ON FIRE. 





Fakta o kávě:

  • Kávová zrna jsou vlastně ovoce a to dělá z kávy ovocný nápoj.
  • Káva patří mezi psychoaktivní látky a velmi vysoká dávka by vás teoreticky mohla i zabít.
  • Kofein v kávě začíná působit do deseti minut od vypití.
  • Francouzský básník a filozof Voltaire vypil údajně až 50 šálků kávy denně.
  • Káva ve skutečnosti nezpůsobuje dehydrataci.
  • Káva podporuje aktivitu mozku a zlepšuje koncentraci.
  • Káva uvolňuje endorfiny a přispívá tím ke zlepšení nálady.
  • Pití kávy prodlužuje život.
  • Denně se na celém světě vypije okolo 1500 miliónů šálků kávy.
  • Káva pomáhá s psychickými problémy a zkvalitňuje život.
  • Brazílie v roce 2001 vydala poštovní známku vonící po kávě.
  • Nejdražší káva na světě se pěstuje v Indonésii a prochází trávicím traktem cibetek.
  • Espresso obsahuje až 2,5% tuku, zatímco filtrovaná káva obsahuje tuků 0,6%.
  • V Japonsku existují lázně, kde se můžete v kávě koupat.
  • Asi 100 šálků kávy je smrtelná dávka kofeinu.
  • "Americano" pochází z doby, kdy americkým vojákům ve druhé světové válce bylo nařízeno pít espresso s vodou, protože bez ní bylo příliš silné.
  •  Dva nejpopulárnější nápoje na Zemi jsou voda a káva.
  • Slovo "káva" pochází z arabštiny "qahhwat al-buchta", což znamená "fazole vína".
  • Víte, že slovo „cappuccino“ pochází z oděvů mnišského řádu Kapucínů, protože v nich pili kávu?
  • Aby vznikl jeden šálek kávy, tak musí se kávová zrna zalít 140 litry vody.

11 komentářů:

  1. Pekny clanok :), ja mam pocit ze na mna kofein tiez uz az tak neucinkuje :D, ale snazim sa nahovarat si, ze ano. Momentalne do kaviarni nechodim velmi casto, ale pocas strednej to bolo na dennom poriadku a taktiez si nechcem predstavit kolko penazi tam slo 😮😮

    OdpovědětVymazat
  2. Fajn článek :). Já kafe nepiju a snad ani nikdy nezačnu a to už pracuji :).
    Beauty by K.

    OdpovědětVymazat
  3. Já kafe piji už jen výjimečně, ale když už tak už! Ale kofein na mě snad nikdy nepůsobil :D

    Gabux

    OdpovědětVymazat
  4. Káva. <3
    Můžu si udělat reklamu? Odkaz na článek, kde podrobně rozepisuju vztah ke kávě. :)
    http://kajajaja.blogspot.cz/2017/01/i-need-coffee-now.html

    Káva jako ovoce? Pecka! Tím se budu bránit. Ovoce je přece moc zdravé, o tom se učí už ve školce!

    Přítel je trošku maniak na Japonsko a rád by tam někdy jel. Až konečně našetříme, zajdu si do kávových lázní!

    Ale čaj mám stejně radši.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ráda se podívám na Vaše vztahy ke kávě ♥ Je to společná láska, společný zájem, společný "koníček".♥
      Přesně, studuji učitelku v MŠ, o tom něco vím! ♥
      Stejné plány! ♥

      Vymazat
  5. je super dozvědět se o kávě další zajímavé informace! :) Já kávu přímo zbožňuji a to dokonce tak, že jsem si před nedávnem pořidila profesionální kávovar abych se naučila kávu pořádně připravovat. Jednou bych si totiž moc ráda otevřela vlastní kavárnu, a tak musím trénovat :)

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem tedy rozhodně většinu těchto informací o kávě rozhnodně nevěděla a jsem docela dost v úžasu z toho, kolik toho ještě o ni nevím. Nedávno jsem však na jednom zpravodaj shromažďujícím webu četla nějaké informace o kávě, nicméně tam toho nebylo ani z poloviny tolik, jako u vás, takže vám velice děkuji a přeji moc hezký den :-)

    OdpovědětVymazat
  7. Já nedám na kávu dopustit. Za den vypiju tři, nebo čtyři :-) . Dřív jsem pila jen jednu, ale od té doby, co máme kávovar z Cesk, tak si doma vaříme vynikající kávu, takže jsem jich začala pít více :-) . Tři kávy denně ještě není tak moc :-) .

    OdpovědětVymazat
  8. Mám ráda kvalitní kávu a ráda chodím do kaváren. A tak si myslím, že můžu s klidem říct, že ta kvalita kaváren je v České republice fakt hodně odlišná a jako rozdílná. :) Třeba já mám ráda menší kavárny s útulnou atmosférou a příjemným personálem. A třeba když je v nabídce i něco víc než kvalitní káva. Whisky, gin, akvavit... Prostě něco dobrého, co taky trochu zahřeje. :)

    OdpovědětVymazat
  9. V poslední době mě hodně baví netradiční chutě kávy. Na druhou stranu to jsou ale i chutě netradiční pro mě. Třeba mě nikdy nenapadlo, že kombinace káva a alkohol může být fakt dobrá. Pak jsem objevila irskou kávu a najednou se mi otevřel celý vesmír nových chutí. :)

    OdpovědětVymazat

Používá technologii služby Blogger.